مهندسی تولیدات گیاهی گناباد

وبلاگ دانشجویان مهندسی تولیدات گیاهی دانشگاه گناباد

مهندسی تولیدات گیاهی گناباد

وبلاگ دانشجویان مهندسی تولیدات گیاهی دانشگاه گناباد

تولید گیاهان دارویی، سرمایه‌ای ملی و اقتصای جهانی


گیاهان دارویی جزء ذخایر و منابع طبیعی است که بسیاری از کشورها از چنین منابعی به عنوان سرمایه ملی برخوردارند و سهم ایران با بیش از ۲۰۰۰ گونه انحصاری قابل توجه است.

حدود ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که حدود ۲۰۰۰ گونه آن دارای خواص دارویی است و ایران با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی محسوب می شود.

رویکرد جهانی به استفاده از گیاهان دارویی و ترکیب های طبیعی در صنایع دارویی، آرایشی – بهداشتی و غذایی و به دنبال آن توجه مردم، مسئولان و صنایع داخلی به استفاده از گیاهان دارویی و معطر ، تحقیقات پایه ای و کاربردی وسیعی را در این زمینه ضروری می کند.

گیاهان دارویی در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره برداری صحیح می تواند نقش مهمی در افزایش سلامت جامعه، اشتغالزایی و صادرات غیرنفتی داشته باشد.
تجارت جهانی گیاهان دارویی از ۶۰ میلیارد دلار در سال۱۹۹۶ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است و بر اساس پیش بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به دهها برابر خواهد رسید.


تحقیقات گیاهان دارویی در کشور برغم تاریخ و فرهنگ غنی ایرانی سابقه طولانی ندارد و حدود ۳۰سال پیش جرقه های این موضوع در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور زده شد اما به صورت جدی تر از سال ۱۳۷۰ شناسایی و تحقیقات بر روی انواع گیاهان دارویی کلید خورده است.

استقبال مردم از گیاهان دارویی از نظر میزان استفاده و تعداد فراورده های دارویی روز به روز در حال افزایش است و به طور کلی یک همصدایی با رویکرد همه مردم دنیا به سمت استفاده از ترکیبات طبیعی و محصولات گیاهی شکل گرفته است.

استفاده از انواع دم نوش ها و چای های انواع گیاهان دارویی یا استفاده از فراورده های گیاهی در محصولات آرایشی و بهداشتی ، مانند شامپو و کرم در میان مردم روز به روز بیشتر می شود و  ارزش بیشتری میابد

  • ۰
  • ۰

جو دو سر(یولاف)

جو دوسر از قدیم الایام توسط مردم ژرمن و اسلاو کشت میشده است . گیاهی است یکساله که ارتفاع آن تا یک متر می رسد میوه آن خوشه ای و دراز و دارای غلافی دو سر می باشد .

جو دو سر دو نوع می باشد که بنام بهاره و پایئزه نامیده می شود این گیاه علوفه خوبی برای حیوانات مخصوصا اسب است . 

جو دو سر از نظر طب قدیم ایران معتدل یعنی نه سرد است و نه گرم . البته عده ای عقیده دارند که این گیاه کمی خشک است .


1)جو دو سر طبق تحقیقاتی که جدیدا انجام گرفته در کاهش کلسترول خون اثر معجزه آسایی درد .


2)مقوی اعصاب است .


3)ضد عفونی کننده بدن می باشد.


4)تقویت کننده بدن می باشد .


5)ادرار آور و ملین است و یبوست رابرطرف می کند.


6)مقوی قلب و خون است .


7)تسکین دهنده درد است .


8)جوشانده جو دو سر در برطرف کردن بیماریهای پوستی و اخلاط خونی نیز موثر است .


9)برای لاغر شدن هر روز جو دو سر بخورد .


10)اگزما را درمان می کند .


11)برای درمان زخمهایی که دیر خوب می شوند جو دو سر را در کرده  و روی این قبیل زخم ها بگذارید .


12)و بالاخره این گیاه اثر ضد سرطان درد . استفاده مدام این گیاه از سرطان جلوگیری می کند.


* از خواص مهم دیگر جو دو سر، اثر کاهش چربی خون آن است با توجه به این که فیبرهای محلول در آب، کاهش کلسترول بیشتری نسبت به نوع نامحلول ایجاد می‌کنند و در جو دو سر میزان فیبر محلول نسبتاً بالا است، لذا اثر مذکور در آن چشم گیر است. به احتمال زیاد فیبرهای محلول با کلسترول و اسیدهای صفراوی روده باند شده، در نتیجه از جذب آن جلوگیری به عمل می‌آید. هم چنین این مواد ممکن است در جلوگیری از سنتز کلسترول نقش داشته باشند. از میزان 1/4 گرم فیبر موجود در جو دو سر، 9/1 گرم آن محلول و 2/2 گرم آن فیبر نامحلول هستند. 


یک تحقیق نشان داد که مصرف روزانه‌ی 100 گرم جو دو سر خشک به مدت سه هفته باعث کاهش 23درصد کلسترول تام، 23 درصد کلسترول LDL، 21 درصد تری گلیسیرید، و 20درصد کلسترول HDL شده است.


* از اثرات دیگر جو دو سر که در مطالعات اخیر اثبات گردیده است، اثر کاهش اسید اوریک آن است. 


* چای تهیه شده از جو دو سر دارای اثرات آرام بخش، مسکن و ادرارآور بوده و در تسکین آرتروز و روماتیسم موثر است.


طریقه و مقدار مصرف:

دانه‌های جو دو سر را با آسیاب خرد نموده، یک لیوان آب جوش را به سه گرم از آن اضافه می‌کنیم و 20 دقیقه صبر می‌کنیم تا محلول دم بکشد. 

پس از آن محلول را صاف کرده و بدون قند و یا با شیرینی کم مصرف می‌کنیم. این عمل می‌تواند چندین بار در روز تکرار شود.



فراورده‌های گیاهی:

در اکثر موارد گیاه آن به صورت چای به عنوان آرام بخش مصرف می‌شود. هم چنین محصولاتی به صورت قرص یا دراژه از آن در دنیا موجود است که به عنوان آرام بخش عرضه شده‌اند. افزون بر این‌ها، محصولاتی جهت مشکلات پوست، یبوست و کاهش چربی از آن در دنیا عرضه شده است. 



مهم‌ترین اثرات گزارش شده جو دو سر:

ضد افسردگی، ضد التهاب، ضد پروستاگلاندین، ضد ویروس، مقوی قلب، هضم کننده، ادرار آور، ملین، قارچ کش، محافظ کبد، کاهنده‌ی کلسترول خون، کاهنده‌ی اسید اوریک خون، محرک ایمنی بدن، مسکن و محافظ استخوان. 



اثرات دارویی و طرز استعمال : 

1. درمان ضعف عمومی : جوشانده دانه‌های بدون سبوس یولاف در شیر که به آن یک زرده تخم مرغ اضافه شده باشد داروی بسیار مناسبی برای درمان ضعف مفرط ناشی از بیماری‌ها و همچنین تقویت کودکان و افراد مسن می‌باشد. 

2. درمان یبوست و بواسیر : جوشانده آرد و دانه‌های جو دو سر که صبح ناشتا به مقدار 2 تا 3 فنجان به مدت 2 تا 3 روز مصرف می‌شود اثر ملین داشته، یبوست را از بین می‌برد و از طرف دیگر بواسیر را نیز درمان می‌نماید.

3.درمان سنگ کلیه : جوشانده 20 گرم دانه جو دو سر سبوس دار اثر مدر داشته و در درمان سنگ کلیه، انواع ناراحتی‌های کلیه، عدم دفع ادرار، آب آوردن انساج و ... به کار می‌رود.

4. التیام زخمی : برای التیام زخم‌های کهنه و شدید می‌توان از خمیر آرد جو دو سر مخلوط با مخمر آب جو استفاده نمود. 

یک گزارش علمی نشان می‌دهد که جو دو سر ممکن است میل به سیگار  

را کاهش دهد. یک تحقیق که بر روی 26 نفر سیگاری انجام شد، نشان داد که  

پس از مصرف 4 هفته از عصاره هیدرو الکلی جو دو سر، تعداد سیگار روزانه‌ی آن‌ها از 20 سیگار در روز به 6 عدد کاهش یافت 

جو دو سر در طب سنتی:

جو دو سر از نظر طب قدیم معتدل یعنی نه سرد است و نه گرم. البته عده‌ای عقیده دارند که این گیاه کمی خشک است. 


  • ۹۴/۱۱/۱۰
  • صادق عسکری نایینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی